2013. november 10., vasárnap

Kamasz panasz II.

Testi változások, érzelmi hullámzások


Előző bejegyzésünkben a kamaszokra váró pályaválasztással kapcsolatos nehézségekről ejtettünk szót, mai írásunkban pedig érzelmi fejlődésükkel foglalkozunk.

A serdülőkor évei alatt, mi szülők sokszor csak a tüskéssé változott, szemtelen, érzelmileg labilis, egyébként meg kajla és lusta hasonmását látjuk egykori tündéri fiúnknak, vagy lányunknak. Egyik napról a másikra széthullik a kommunikáció köztünk, tekintélyünket elveszítjük, eltávolodunk egymástól. 
A serdülő korba lépett gyerekeknek azonban fontos feladatuk van ezekben az években. Érzelmileg függetlenné kell válniuk, családon kívüli kapcsolatokat kell építeniük, és fenntartaniuk, fontos, önálló döntéseket kell meghozniuk. Gyermekből felnőtté kell válniuk. Le kell választaniuk magukat családjukról, hogy keresni kezdhessék saját identitásukat. Ezt csak úgy lehet megtenni, ha a szülők kompetenciáit, döntéseit, vagy akár gondolkodásmódját kérdőjelezik meg. Kritikájuk bántó, de szükséges ahhoz, hogy saját egyéniségüket megtalálhassák.

A nemi szerepeket is most kezdik beépíteni személyiségükbe. Sokszor minták nélkül, vagy rossz minták alapján tanultak erről otthon, most már vannak saját elképzeléseik, és szembesítik is szüleiket azok hibáival.
Más példaképeket, más értékrendet keresnek. Már nem szeretnének annyi időt tölteni szüleikkel, mint korábban, inkább a barátaikkal lógnának. Saját érzelmeik, gondolataik felfedezése a másik nem megismerésén keresztül történik, sokat ábrándoznak, fantáziálnak. Mindehhez jönnek még a testi, hormonális változások is. Csoda, ha érzékennyé, labilissá válnak? 



Szülőként feltétel nélküli szeretetet, támaszt adhatunk nekik, és bátoríthatjuk őket abban, amihez csak hozzákezdenek, hogy önértékelésük ne csorbuljon. 
Az előttük álló hosszú évek megoldandó feladatait nagyon nehéz úgy teljesíteni, hogy nincs kellő önismereti tudásuk, magabiztosságuk.
Ha a szülő azt látja, hogy bizonytalanok, csapongóak tanulmányaikkal kapcsolatban, nem tudják eldönteni mit tanulnának szívesen, miben jók, vagy romlik a tanulmányi eredményük, esetleg hosszabb ideje magukba zárkóztak, ne írja a kamaszkor számlájára. Keressenek önismereti eszközöket. Nem csak a pályaválasztással kapcsolatos döntéseket könnyíthetik meg, hanem a személyiség fejlődésének megakadásait, a kommunikációs problémákat is időben kezelhetik. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése