Az első próbálkozásoktól kezdve a dinamikus írás kialakulásáig hosszú idő
telik el. A gyerekekben először egy stabil tudásnak kell kialakulnia ahhoz, hogy a későbbiek során egyedivé
válhasson írásuk. Vagyis automatikus cselekvéssé kell válnia az írásnak.
Cikkünkben, egy ember írásain keresztül mutatjuk be a változásokat.
|
1. ábra 3. osztályos írás |
A c-s kötéses írás, a betűk tanulása 1. osztályban történik. A továbbiakban a gyerekek a sztenderd
formákat másolják, a tanítók arra ösztönzik őket, hogy minél pontosabban elsajátítsák az írás folyamatát (4. osztályig). Az írás alakja a legtöbb esetben még az eredetit mintázza. Kerekded betűk, kötött, lassú, jól megformált.
(1. ábra)
|
2. ábra 8. osztályos írás |
Ötödik osztályban már engedélyezett az egyszerűsítés, így a diákok elkezdik
bontogatni szárnyukat és elindulni az egyediesedés útján. A gyors tempójú
diktálásokat csak úgy tudják követni, ha minél gyorsabban írnak, a formák
szétesnek és „rondává” válnak. Ahogy sorra váltják az osztályokat, annál gyorsabb tempót várnak el tőlük. Az írás tempósabb, kötetlen, a formák kisebbek és kevésbé egyformák, szögesedés. (2. ábra)
Többször is lejátszódik a folyamat, mely során az írás szétesik, majd rövid
időre stabilabbá válik.
A gimnáziumi időszakhoz kapcsolódik a
fiatalok útkeresése. Ez az írásukban is tükröződik, megjelennek a kívülről átvett formák. Ilyen például
a karika ékezet, a különböző díszítések. A sok változás, ami ekkor végbemegy a
fiatalokban, mind leképeződik az írásukban is (rövid időn belül gyorsan változik). Ezért lesz
olykor túlzottan fegyelmezett, kerekded, kusza, szöges, bizonytalan, de akár
olvashatatlanná is válhat.
|
3. ábra 11. osztályos írás |
|
4. ábra 11. osztályos írás |
A két írás közötti eltérés mindenki számára egyértelműen megmutatkozik. Az első írás inkább balra dőlő, rendezettebb, íveltebb, az alakzatok megformáltak (3. ábra). Ezzel ellentétben a másik írás jobbra dől, szögesedő, kevésbé olvasható, feszültség és kiegyensúlyozatlanság olvasható le róla.
|
5. ábra 12. osztályos írás |
Emberünk egy évvel későbbi írásán: kisebb méret, de harmonikusabbnak látszik, inkább álló, kerekebb formák (5. ábra).
Ahogy a bennük zajló folyamatok kezdenek lecsitulni, úgy lesz az írásuk is
fokozatosan kiegyensúlyozottabb. A fiatalok személyisége, énük egyre stabilabbá
és egyedibbé válik, ami az írásukban is nyomon követhető.
A legtöbb esetben, mire a fiatal felnőtt eléri a 20. életévét, írása
felveszi a későbbiekben rá jellemző formákat, tulajdonságokat. (Ez csak egy
becsült életkor, akár korábban, akár később is kialakulhat.)
|
6. ábra aktuális íráskép |
Az írás dinamikus, gyors, egyszerűsítő, a formák változatosak és egyediek A távolságok megnövekedtek, de a korábbi írásoktól eltérően ez már kötöttebb. (6. ábra).
Aki esetleg nem olvasta, nézze meg cikkünk első részét is:
Változó írásunk avagy miből lesz a cserebogár? I.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése