2013. március 2., szombat

Változó írásunk avagy miből lesz a cserebogár? II.


Az első próbálkozásoktól kezdve a dinamikus írás kialakulásáig hosszú idő telik el. A gyerekekben először egy stabil tudásnak kell kialakulnia ahhoz, hogy a későbbiek során egyedivé válhasson írásuk. Vagyis automatikus cselekvéssé kell válnia az írásnak.

Cikkünkben, egy ember írásain keresztül mutatjuk be a változásokat.
1. ábra 3. osztályos írás
A c-s kötéses írás, a betűk tanulása 1. osztályban történik. A továbbiakban a gyerekek a sztenderd formákat másolják, a tanítók arra ösztönzik őket, hogy minél pontosabban elsajátítsák az írás folyamatát (4. osztályig). Az írás alakja a legtöbb esetben még az eredetit mintázza. Kerekded betűk, kötött, lassú, jól megformált. (1. ábra)

2. ábra 8. osztályos írás
Ötödik osztályban már engedélyezett az egyszerűsítés, így a diákok elkezdik bontogatni szárnyukat és elindulni az egyediesedés útján. A gyors tempójú diktálásokat csak úgy tudják követni, ha minél gyorsabban írnak, a formák szétesnek és „rondává” válnak. Ahogy sorra váltják az osztályokat, annál gyorsabb tempót várnak el tőlük.  Az írás tempósabb, kötetlen, a formák kisebbek és kevésbé egyformák, szögesedés. (2. ábra)

Többször is lejátszódik a folyamat, mely során az írás szétesik, majd rövid időre stabilabbá válik.

A gimnáziumi időszakhoz kapcsolódik a fiatalok útkeresése. Ez az írásukban is tükröződik, megjelennek a kívülről átvett formák. Ilyen például a karika ékezet, a különböző díszítések. A sok változás, ami ekkor végbemegy a fiatalokban, mind leképeződik az írásukban is (rövid időn belül gyorsan változik). Ezért lesz olykor túlzottan fegyelmezett, kerekded, kusza, szöges, bizonytalan, de akár olvashatatlanná is válhat.

3. ábra 11. osztályos írás
4. ábra 11. osztályos írás

 A két írás közötti eltérés mindenki számára egyértelműen megmutatkozik. Az első írás inkább balra dőlő, rendezettebb, íveltebb, az alakzatok megformáltak (3. ábra). Ezzel ellentétben a másik írás jobbra dől, szögesedő, kevésbé olvasható, feszültség és kiegyensúlyozatlanság olvasható le róla.

5. ábra 12. osztályos írás

Emberünk egy évvel későbbi írásán: kisebb méret, de harmonikusabbnak látszik, inkább álló, kerekebb formák (5. ábra).

Ahogy a bennük zajló folyamatok kezdenek lecsitulni, úgy lesz az írásuk is fokozatosan kiegyensúlyozottabb. A fiatalok személyisége, énük egyre stabilabbá és egyedibbé válik, ami az írásukban is nyomon követhető.
A legtöbb esetben, mire a fiatal felnőtt eléri a 20. életévét, írása felveszi a későbbiekben rá jellemző formákat, tulajdonságokat. (Ez csak egy becsült életkor, akár korábban, akár később is kialakulhat.)

6. ábra aktuális íráskép

Az írás dinamikus, gyors, egyszerűsítő, a formák változatosak és egyediek A távolságok megnövekedtek, de a korábbi írásoktól eltérően ez már kötöttebb. (6. ábra).

Aki esetleg nem olvasta, nézze meg cikkünk első részét is: Változó írásunk avagy miből lesz a cserebogár? I.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése