2013. május 7., kedd

Csak rajtunk múlik!? 1. rész


Előző bejegyzésünkhöz kapcsolódva (Hogyan reagálhatunk a válságra?), tovább gondolva a témát, túl általánosnak érzem az írás üzenetét, bár buzdításnak elmegy.
Mi, önismeret mániások sokszor találjuk szembe magunkat azzal a kifogással, hogy bár az emberek többsége érdekesnek találja a grafológiát, nem hisz abban, hogy általa változhatna valami az életében. Vagy, ha kér is elemzést, röpke egy hét múlva már el is felejtette az abban leírtakat, esetleg pár napig még duzzad a mellkasa a pozitív, lelkesítő mondatokra emlékezve. Miért van az, hogy csak egy szűkebb réteg gondolkozik el néha, hogy milyen érdekes a személyiség, hogy kihasználja-e azokat a képességeit, melyekben tényleg jó? Kevesen elmélkednek olykor, hogy mi lehet az a viselkedésmód, amellyel megnehezítik saját életüket?
Ők aztán, szép lassan tettekre is elszánják magukat, kis lépésekben tanulva magukról, változni kezdenek.

A szabadság lehetősége
Mi az a tényező, ami az egyik emberben megvan, a másikban nincs?
A pszichológusok ezt belső lehetőségnek hívják, melyet az egyén élettapasztalatai, gyermekkori élményei alakítanak. Vannak, akik szerint ez vagy lesz valakinek, vagy nem. Gyakran, az alkoholista szülő példáját említik: mivel a gyermek születésétől kezdve magába szívja a körülötte élők érzéseit, viselkedését, megküzdési módját, egyszóval belőlük épül fel a személyisége, nem lehet más választása, vagy ő is alkoholistává válik, vagy ennek éppen az ellenkezőjét teheti, soha nem nyúl a pohár után. Ebben az esetben sem dönt saját elhatározásból, csak az ellenkezőjét teszi, mint szülei. Sajnos ettől még nem reagál az őt érő hatásokra, stresszre, leküzdendő akadályokra szabadon, saját megoldási móddal felfegyverkezve, mert ennek nincs meg a belső lehetősége.
(Kicsit árnyalja a képet, ha az egyik szülő viszonylag ép lelkű).
Ezzel szemben én azt gondolom, hogy a gyermek, miközben felnő, megismeri a körülötte élő embereket, olvas, tanul, információkat gyűjt, más példákat lát, és levonja a következtetéseket, saját szüleire és életükre vonatkozóan. Tudatosan dönthet arról, hogy Ő más utat keres. Ma már sokféle segítséget is kaphat ehhez. Én nem írnám le azokat az embereket, akik valamilyen hátránnyal indultak. Sokszor éppen a hátrányos helyzet sarkalja hatalmas teljesítményekre az embereket. Véleményem szerint inkább a tudatlanság, (nem tanulatlanság) az önmagunkkal való törődés hiánya, és az érzelmi intelligencia alacsony foka az oka annak, hogy benne maradunk kilátástalan helyzetekben. Aki azt gondolja, hogy mindent tud az életről, aki nem nyitott az információkra (és itt nem a Tesco legújabb ajánlataira, vagy vicces FB hozzászólásokra gondolok), akiben nincs már tudásvágy, az nem adja meg magának a belső lehetőséget, még ha a külsők adottak is lennének.
Vajon vannak olyan tulajdonságok, személyiségjegyek melyek befolyásolják, hogy milyen mértékben vagyunk képesek a változtatásra, a tudatos életvezetésre? Gondolok itt például az önbizalomra, magabiztosságra, kíváncsiságra. Milyen a fejlődni képes személy?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése