Milyen szakmai kihívások előtt állnak a kamaszok?
Mióta az eszünket tudjuk, halljuk
nagyszüleinktől, a szomszéd nénitől, és a postán sorban állva.
"–Bezzeg az én időmben! (Sóhaj) Akkor minden nehezebb volt, nem volt internet, mennyit kellett dolgozni, hol volt nekünk autónk?"
"–Bezzeg az én időmben! (Sóhaj) Akkor minden nehezebb volt, nem volt internet, mennyit kellett dolgozni, hol volt nekünk autónk?"
Én ahhoz a korosztályhoz
tartozom, amelyik még mind a kettőt megtapasztalhatta. És állítom, hogy
senkinek sincs igaza. Mindig az a nehéz, amivel épp küzdünk. Sajnos, mi emberek
nem változunk olyan gyorsan, mint a környezetünk, nem leszünk butából okosak
egyik évről a másikra, mint a mobiljaink. Lassabb az evolúciónk.
Harminc éve még talán egyszerűbb volt a pályaválasztás. Ismertük a szakmákat, tudtuk, milyen tanulmányi eredmény szükséges a sikeres felvételihez, egy szakmával, egy-két munkahellyel le lehetett élni egy életet. A mai tizenévesek azt látják szüleiken, hogy állandóan tanulnak, állást, szakmát kell váltaniuk, több lábon állásra kell felkészülniük, építeniük kell az én-márkát. Ma rugalmasnak, mobilnak, felkészültnek kell lenni: szakmán belül szakértőnek. Alapvető elvárás, hogy fejlett érzelmi intelligenciával, és jó megküzdési stratégiával felvértezettek legyünk.
Csoda, ha a mai fiatalok riadtak, nyúzottak, és küszködnek?
Jelenleg a fiatalok nem tudnak
előre tervezni. Nem tudják, milyen képességeiket fejlesszék, milyen állások
lesznek elérhetőek a számukra tíz év múlva. Az oktatási rendszer pedig még
mindig ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanazt a tudást adja át, mint korábban.
A ránk zúduló fogyasztói társadalom ugyanakkor azt sugallja, hogy tehetségesek vagyunk, ezért könnyen, gyorsan sikeresek lehetünk, megérdemeljük a jólétet, a jó munkát, és majd csak egyszer felfedez minket valaki, hiszen annyi a lehetőség, kitágult a világ.
Valójában a fiatalok nincsenek
tisztában képességeikkel, erősségeikkel, azzal, hogy milyen szerepben lennének
képesek jó teljesítményt nyújtani. Nincs önismereti tudásuk.
Ismereteiket az internetről
szerzik, kortársaik véleménye a fontos a számukra. Szüleik, és tanáraik már nem
tudnak nekik segíteni a pályaválasztásban, mert nekik sincsenek használható
eszközeik.
A kamaszok nem ismerik azokat a
módszereket, melyek önismereti munkára épülnek, inkább az információgyűjtés a
céljuk. A mai fiatalok a gyakorlatias ismeretek felől érdeklődnek, a választott szakma
részleteire kíváncsiak, - ha egyáltalán sikerül valamilyen irányban elindulniuk.
Pedig a személyiség fejlődése nem automatikus.
Ebben az életszakaszban rengeteget tehetünk azért, hogy könnyebbé váljon számukra az elindulás.
Alapvető fontosságú lehet felmérni az értékeiket, képességeiket, kiásni belőlük, hogy mi érdekli őket, és ezekhez igazítani a tervezett pályát.
Legközelebb megnézzük milyen érzelmi csatákat kell megvívnia egy mai kamasznak.
Ebben az életszakaszban rengeteget tehetünk azért, hogy könnyebbé váljon számukra az elindulás.
Alapvető fontosságú lehet felmérni az értékeiket, képességeiket, kiásni belőlük, hogy mi érdekli őket, és ezekhez igazítani a tervezett pályát.
Legközelebb megnézzük milyen érzelmi csatákat kell megvívnia egy mai kamasznak.
KAMASZOKRÓL IS ÍRUNK HÍRLEVELEINKBEN! |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése